Henk Stuiver LinkedInHenk Stuiver FacebookHenk Stuiver TwitterHenk Stuiver Youtube


Artikelen archief

 

 

Henk Stuiver Visuele communicatie & Beeld | terug naar Artikelen archief | terug naar de website
 
 


Corporate Identity: zelf doen of uitbesteden?

09-08-2014

 

 

Visualisatie en uitstraling van je onderneming

Als (beginnend) ondernemer komt er veel op je af en er moeten vaak lastige keuzes gemaakt worden. Dat geldt met name voor het ontwikkelen van je logo en huisstijl (Corporate Identity) die van groot belang zijn voor de visualisatie en uitstraling van je onderneming en de communicatie met je doelgroep(en). Daar zet je natuurlijk een specialist op. Toch kom ik met enige regelmaat de volgende overweging bij startende ondernemers tegen: zelf doen of uitbesteden? Of misschien het neefje dat zo goed is met de computer? Om een goed antwoord op deze vraag te kunnen geven, moet eerst gekeken worden wat er bij de ontwikkeling van een logo en huisstijl komt kijken.

Een basishuisstijl bestaat meestal uit:
- logo & beeldmerk (bedrijfssymbool)
- briefpapier (en vervolgpapier)
- enveloppen
- visitekaartje

 

De basis kan worden uitgebreid met bv.:
- offerte- of presentatie map
- promotiemateriaal
- compliment card
- afprakenblocs
- relatiegeschenken

 

 

Ja, maar eerst even dit

Om een Corporate Identity te ontwikkelen die je onderneming optimaal visualiseert dienen o.a. de volgende vragen te worden beantwoord:
- wat voor onderneming heb ik precies (bedrijfsprofiel)
- hoe ziet mijn ‘merk’ eruit
- hoe ziet mijn doelgroep eruit
- hoe laat die zich aanspreken (in woord en beeld)
- welk imago moet mijn onderneming uitdragen
- welke boodschap moet mijn logo (en huisstijl) uitdragen
- hoe ziet de concurrentie eruit en hoe wil ik mij onderscheiden
- voor welke communicatiemiddelen ga ik het gebruiken (papier, nieuwsbrieven, web, presentaties etc.)
- welke vormen / elementen zijn belangrijk
- kleur, kleurgebruik & kleurencombinaties
- lettertype en combinaties
- woordmerk en beeldmerk (woordmerk is bv McDonalds en beeldmerk van McDonalds is de bekende M)
- kies je voor PMS drukwerk of Full Color. Zie ook Pantone versus Full Color
- papierkeuze
- visitekaartje van papier of plastic; standaard of klapkaartje; staand of liggend
- keuze van een drukker

 

Wij lopen al deze vragen met je door en adviseren je hierin om tot een uitstekende visualisatie van je onderneming te komen en verzorgen alle technische zaken m.b.t. de aanleverspecificaties van een drukker of digitaal gebruik. We kunnen je nieuwe huisstijl introduceren bij je verschillende doelgroepen ┬ád.m.v. een mediacampagne. Op onze website staan enkele voorbeelden van logo’s en huisstijlen: Corporate Identity

 

 

Dus, zelf doen of uitbesteden?

Budget speelt daarin uiteraard ook een rol. Als je een vormgever inhuurt hangt daar natuurlijk een prijskaartje aan. Aan de andere kant: het visueel vormgeven van een onderneming is een specialisme, zowel inhoudelijk als technisch. Een Corporate Identity die je onderneming optimaal visualiseert, is van cruciaal belang voor het laten slagen van die onderneming. Dat laat je niet aan het toeval over.

 

Meer weten? Neem contact met ons op.

 

 

 

Copyright © 2014 | Henk Stuiver Visuele communicatie & Beeld.

 

terug naar de website